اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.
ایجاد وب سایت یا
مقاله ی نقش دانشگاه بر تربیت بدنی
فرمت:doc تعداد صفحه:23
بخش هایی از مقاله: نقش دانشگاه بر تربیت بدنی تاریخچه ومعرفی تلاشهایی که اعضای گروه تربیت بدنی نمودند توانستند مسئولین دانشگاه را به تفکیک آن مجاب نمایند و سال ۶۲ از یکدیگر جدا شدند و اداره تربیت بدنی وظیفه نگهداری از اماکن ورزشی و اعزام تیم ها ی دانشجویی به مسابقات داخلی و جشنواره ها و المپیادها و تشکیل تیم های ورزشی دختران و پسران در کلیه رشته هایی که مسابقات دانشجویی در آنها انجام می شود و گرفتن تیم های ورزشی دختران و پسران در کلیه رشته هایی که مسابقات دانشجویی در آنها انجام می شود و گرفتن مربی جهت آمادگی تیم ها و تهیه وسایل وملزومات تیم ها و گروه تربیت بدنی را به عهده گرفت و گروه تربیت بدنی همان وظیفه خود را که سرویس واحدتربیت بدنی یک و دو دانشجویان بود عهده دار شد. قابل ذکر است که پیش از سال ۶۲ امور آموزش تربیت بدنی (دروس تربیت بدنی ۱و۲) و فعالیتهای فوق برنامه در یک واحد تحت عنوان اداره تربیت بدنی و فعالیتهای فوق برنامه و با مدیریت یکی از اعضای گروه به انجام می رسید.در حال حاضر این اداره از دید تشکیلاتی زیر مجموعه معاونت دانشجویی محسوب می گردد که با توجه به سیاستهای دانشگاه در خصوص گسترش ورزش دانشجویی و با عنایت به برنامه های پیش بینی شده جهت تعمیم ورزش در بین دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه دایر گردیده است. لکن هم اکنون برنامه ریزی آموزشی و فعالیت های فوق برنامه کماکان با اداره تربیت بدنی صورت می گیرد و علت این امر را میتوان در مکمل بودن این فعالیت ها با هم دانست. انسانها آشنا شود و بتواند به عنوان یک مربی با ورزشکاران یا دانش آموزان به درستی برخورد کند. و بالاخره یک بعد این رشته شامل علوم ورزشی می شود یعنی دانشجو، علوم ورزشی را به صورت علمی و عملی آموزش می بیند تا بتواند در رشته های مختلف ورزشی مهارت داشته باشد و همچنین توانایی تحقیق در علوم ورزشی را به دست بیاورد. ژیمناستیک و یا دومیدانی که نیاز به هماهنگی کامل عصب و عضله دارد، نمی توان در بزرگسالی فراگرفت. در ضمن افرادی که از کودکی اهل ورزش هستند، انگیزه ی بیشتری برای فراگیری مطالب علمی و عملی از خود نشان می دهند. اصول فلسفه آموزش و پرورش، مبانی برنامه ریزی آموزش متوسطه، روانشناسی کودکی و نوجوانی، روانشناسی تربیتی، اصول و فنون مشاوره و راهنمایی، سنجش و اندازه گیری، تولید و کاربرد مواد آموزشی، روشها و فنون تدریس، مدیریت آموزشی. بهداشت و ورزش، تربیت بدنی در مدارس، مدیریت سازمانهای ورزشی ، مدیریت و طرز اجرای مسابقات، زبان اختصاصی، حرکت شناسی ورزشی، حرکات اصلاحی، تربیت بدنی و ورزش معلولین، مقدمات بیومکانیک ورزشی، مبانی روانی و اجتماعی، تربیت بدنی، آمادگی جسمانی، فوتبال، دو و میدانی ، ژیمناستیک، شنا، والیبال، بسکتبال، هندبال، تنیس روی میز، کشتی، بدمینتون. آشنایی با اداره تربیت بدنی و فوق برنامه دانشگاه مأموریت و اهداف کلی: اهداف اختصاصی : ۱- ارتقاء کیفیت زندگی، تأمین سلامت، شادابی و روحیه نظم پذیری دانشجویان و کارکنان در سطح دانشگاه ۲- بالابردن سطح علمی و کیفی ورزش در سطح دانشکده ها، خوابگاهها و کارکنان دانشگاه ۳-ایجاد انگیزه و تقویت اعتماد به نفس و مسئولیت پذیری دانشجویان و کارکنان از طریق برنامه های ورزشی ۴- غنی سازی اوقات فراغت دانشجویان و کارکنان از طریق فعالیتهای مفرح و سلامت بخش ورزشی
تربیت بدنی دانشگاه دارای دو بخش است: الف: اداره تربیت بدنی و فوق برنامه الف: اداره تربیت بدنی و فوق برنامه: این اداره زیر مجموعه معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه بوده و وظایف آن بشرح ذیل می باشد. ۱- ارتقاء سطح سلامت جسمی، روحی، نشاط و شادابی و تقویت توانمندیهای دانشجویان و کارکنان و رشد و تعالی ورزشهای اسلامی آنان ۲- ارتقاء ورزش قهرمانی در سطح دانشگاه و حمایت از دانشکده ها و خوابگاهها و کارکنان جهت ایجاد و تقویت تیمهای ورزشی بمنظور شرکت در مسابقات درون دانشگاهی و برون دانشگاهی و مسابقات قهرمانی دانشگاههای کشور و المپیادهای ورزشی ۳- استعدادیابی و شناسایی ورزشکاران نخبه و ایجاد زمینه جهت جذب آنان در تیمهای ورزشی دانشگاه از طریق برگزاری مستمر مسابقات در سطح دانشگاه ۱۲- ارزیابی عملکرد برنامه ها و فعالیتهای ورزشی دانشگاه دکتر حمیدرضا طاهری قائم مقام تربیت بدنی وزارت علوم: دکتر حمیدرضا طاهری قائم مقام اداره کل تربیت بدنی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری گفت : دانشگاهها باید به قطب های سلامت و تندرستی تبدیل شوند و فعالیتهای ورزشی خود را به استانداردهای جهانی برسانند. وی افزود: در کوتاه کردن این فاصله ها عناصر فرهنگ ساز مثل خانواده، آموزش وپرورش و رسانه ها بسیار اثرگذار هستند. وی اضافه کرد : دانشجویان به عنوان جوانان نخبه و صاحب اندیشه ، متخصص و سازنده نیاز به توجه ویژه دارند و به موازات تفحص، تحقیق و تعمیق علم ودانش می بایست از طریق شرکت در ورزش و شکوفایی سایر ابعاد وجودی خویش تلاش نمایند. طاهری تاکید کرد:دانشجوبان با ورزش و کسب نشاط و تندرستی حضور پربارتری در صحنه های زندگی خود داشته و در نتیجه آینده شاد و سالم را برای کشور رقم می زنند. وی ادامه داد: تربیت بدنی دانشگاهها یکی از ارکان ورزش کشور است که در سلامت روحی ،روانی وتوسعه فرهنگ حرکت وپویایی در اقشار جامعه خصوصا جوانان نقش بسزایی دارد درحقیقت مخاطبین ورزش دانشگاهها مدیران آینده ساز کشورند که سلامت آنان ،پویایی جامعه را متضمن است. معاون طرح و توسعه ورزش دانشگاهها درخصوص اهداف تشکیل این معاونت گفت: این معاونت به منظور برنامه ریزی و نظارت بر عملکرد تربیت بدنی دانشگاهها وموسسات آموزش عالی،بررسی وارائه راهکارهای مناسب جهت بهینه سازی واحدهای تربیت بدنی یک و ۲ دانشگاهها ، توسعه فرهنگ ورزش همگانی بویژه در خوابگاهها وتوسعه اماکن و فضاهای ورزشی دانشگاهها و ارتقای نیروی انسانی تربیت بدنی دانشگاهها ایجاد شده است. به گفته وی، واحدهای برنامه ریزی و نظارت و ارزیابی، توسعه اماکن ورزشی دانشگاهها، توسعه ورزشهای همگانی و آموزش و پژوهش تحت پوشش این معاونت هستند. طاهری در خصوص جشنواره ورزشهای همگانی دانشجویان گفت : برگزاری این جشنواره برای تمامی دانشجویان دانشگاههای سراسر کشور با هر نوع آمادگی بدنی از سال ۷۷ تاکنون در بهار هر سال به دانشگاهها ابلاغ گردیده و در سطح خوابگاهها ، دانشکده ها و دانشگاهها به اجرا گذاشته می شود. وی، تغییر عادت مربوط به شیوه زندگی جامعه دانشگاهی و نگرش بهزیستی و تاکید بر نقش تربیت بدنی و ورزش درزندگی شخصی و اجتماعی دانشجویان، بهبود وضعیت آمادگی جسمانی دانشجویان کشور، ارتقای سطح تندرستی و افزایش کارایی بدنی دانشجویان، افزایش جمعیت دانشجویی تحت پوشش فعالیتهای ورزش همگانی، تقویت روحیه شور و نشاط و شادابی و جلوگیری از رخوت و سستی دربین دانشجویان، جهت دهی و غنی سازی اوقات فراغت دانشجویان، اشاعه ورزشهای عمومی و همگانی را اهداف مهم برپایی این جشنواره اعلام کرد. المپیادهای درون دانشگاهی دیگر برنامه های سالیانه دانشجویان است که طاهری آن را تجربه موفقی برای بهبود ورزش دانشجویا ن دانست و برتقویت آن تاکید کرد. وی گفت : زمان برگزاری این جشنواره در هر دانشگاه با توجه به شرایط و مقتضیات دانشگاه بصورت متمرکز یا نیمه متمرکز به تفکیک دختران و پسران در پاییز و زمستان برگزار می گردد. طاهری بااشاره به شناخت موجود از نیازها ، نظرات ، فرصتها و تهدیدهزمینه ورزش نباشیم نمی توانیم برنامه ریزی اصولی، علمی وحتی حمایت کامل از ورزش دانشگاه داشته باشیم به همین منظور در یک پروسه زمانی کمتر از دو سال بیش از ۸۰ درصد دانشگاههای کشور را بررسی کردیم. این مقام مسوول در خصوص فعالیتهای انجمن های ورزشی در دانشگاهها گفت: آیین نامه انجمنهای ورزشی دانشجویان با هدف تقویت نیروی انسانی ورز ش دانشگاهها از طریق مشارکت دانشجویان در برگزاری رویدادهای ورزشی ، هماهنگ نمودن فعالیتهای خود جوش دانشجویان از طریق عضویت در این انجمنها همچنین ایجاد محیطی مملو از همکاری ، تعاون و تقویت روحیه مشارکت اقشار دانشجویی با امضا» وزیر علوم به دانشگاهها ابلاغ گردید . طاهری افزود:انتخابات انجمنهای مذکور هر دوسال یکبار براساس آیین نامه موجود برگزار می گردد و دانشگاهها گزارشات خود را به اداره کل تربیت بدنی ارسال می کنند. وی گفت: باتوجه به منطقه ای شدن انجمن ها مقرر گردیده درسال ۸۶ گردهمایی انجمن های مذکور در سطح مناطق نه گانه انجام پذیرد. به اعتقاد طاهری، انجمنهای ورزشی دانشجویی نهادی است دانشجویی که به منظور هماهنگ نمودن فعالیتهای خودجوش ورزش دانشجویان وبا عضویت دانشجویان علاقمند به فعالیتهای ورزشی، در سطح خوابگاه یا دانشکده در راستای سیاستهای وزارت علوم شکل گرفته است. طاهری رشد و ارتقا» دانش و مهارت های ورزشی در بین مدیران، دانشجویان و کارشناسان تربیت بدنی دانشگاهها و بالطبع ان حرکت علمی در ورزش دانشگاهی را یک اصل خواند و گفت به همین منظور در دو حیطه آموزش وپژوهش فعالیتهای گسترده ای را شامل برگزاری کارگاههای آموزشی، کلاس های مربیگری و داوری در سطوح مختلف وارتقا» سطح شناخت علمی ورزشی قشر دانشجویی،مدیران و کارشناسان و افزودن نیروی متخصص به جمعیت ورزشی و آموزشی دانشگاهها توسط گروه های آموزش دیده از اهم اهداف این بخش می باشد. ورزش و تربیت بدنی دانشگاه ها از آنجا که دانشکده ها و گروه های تربیت ، متولیان صاحب نظر و کارشناس تربیت بدنی و علوم ورزشی هستند و در آینده، مدرسان، مدیران، سیاست گذاران و برنامه ریزان تربیت بدنی کشور در نهادها و ارگان های مختلف علمی، آموزشی و پژوهشی و… خواهند بود، پس توجه به تربیت بدنی در دانشگاه ها یکی از مهم ترین برنامه های وزارت علوم باید باشد. آنچه امروز تربیت بدنی و ورزش را دچار فقدان آموزشی کرده است، نادیده گرفتن حرکت های اصلی در دانشگاه هاست . ما حتی یک نهاد تصمیم گیرنده قاطع به عنوان متولی ورزشگاه دانشگاه ها نداریم. شاید اگر جنبش تربیت بدنی دانشگاه آزاد طی سالهای اخیر صورت نمی گرفت، امروز این تعداد قهرمان ملی در دانشگاه ها هم وجود نداشت. رزشی دانشگاه ها در همان اوایل سال ۱۳۱۳ زیرنظر دانشگاه تهران فعالیت می کرد، اما امروز با داشتن دو تشکیلات تربیت بدنی در وزارت علوم و دانشگاه آزاد نتوانسته ایم در هر دو زمینه قهرمانی و پرورشی به دستاوردهای مطلوب برسیم. رئیس فدراسیون ورزشهای همگانی با اشاره به اینکه ساکن بودن، افزایش نیافتن سوخت و ساز در بدن و خوابیدن بیش از حد، خطر جدی برای انسانها است ، گفت: برای حل این مشکلات باید حرکت کرد تا زندگی سالم و با نشاطی داشت. نواده ها و افراد جامعه دانست و گفت: براساس توصیه های پزشکان، تنها راه مبارزه با سرطان، پوکی استخوان، دیابت و بیماریهای قلبی، پیاده روی است. ** ورزش همگانی پول، شهرت و سفر خارجی ندارد هرمانی به حساب می آید. قره با اشاره به نقش مهم دانشگاهها در همگانی کردن ورزش در کشور گفت: گویی به نیاز حرکتی و روزمره بدنشان به ورزش را مورد اشاره قرار داد و گفت: یک حلقه باید این دو حوزه را به هم متصل کند و از انرژی عظیم اعتقادی برای ورزش همگانی استفاده کنیم.
|
محصولات و فایل های دانلودی مشابه
محصولات و کالای فیزیکی مرتبط
پیوند های مرتبط
® فایلک
برچسب های مهم