اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.
ایجاد وب سایت یا
زندگی نامه علیاکبر دهخدا
زندگی نامه علیاکبر دهخدا فرمت فایل : ورد- word قابل ویرایش تعدادصفحات : 11 صفحه بخشی از متن : دوره یکم (تا نیمهراه مشروطیت) علیاکبر دهخدا در سال ۱۲۵۷ خورشیدی در تهران زاده شد. پدر دهخدا، خان باباخان اهل قزوین بود و پیش از تولد وی به تهران آمده و در این شهر ساکن شده بود. هنگامی که او ده ساله بود پدرش در بروجرد فوت کرد. در آن زمان غلامحسین بروجردی که از دوستان خانوادگی آنها بود کار تدریس دهخدا را به عهده گرفت و دهخدا تحصیلات قدیمی را نزد او آموخت. در زمان گشایش مدرسه علوم سیاسی وابسته به وزارت امور خارجه در سال ۱۲۷۸ شمسی، دهخدا در آزمون ورودی مدرسه شرکت کرد و در آنجا مشغول تحصیل شد و چهار سال بعد جزو اولین فارغالتحصیلان مدرسه سیاسی بود. طی این دوره با مبانی علوم جدید و زبان فرانسوی آشنا شد. معلم ادبیات فارسی آن مدرسه محمدحسین فروغی بود و گاه تدریس ادبیات کلاس را به عهده دهخدا میگذاشت. چون منزل پدری دهخدا در جوار منزل حاج شیخ هادی نجمآبادی بود، دهخدا از این موقعیت استفاده میکرد و از محضر او بهره میگرفت. دوره دوم (تبعید و مهاجرت) بعد از کودتای محمدعلی شاه در ۱۲۸۷، دهخدا همراه با عدهای از آزادیخواهان در سفارت انگلیس تحصن کردند. محمدعلی شاه که از این موضوع خشمگین بود با تبعید ایشان به کشورهای همجوار و اروپا موافقت کرد. به روایت ناظمالاسلام کرمانی بنا شد که شش نفر از کسانی که در «سفارتخانه انگلیس بودند نفی و تبعید شوند که هر یک را از قرار ماهی صد و پنجاه تومان بدهند و غلام سفارت آنها را ببرد به سرحد برساند و رسید گرفته مراجعت کند، تا یک سال در خارجه باشند. پس از یک سال مختارند به هر جا بخواهند بروند و یا مراجعت کنند به ایران». راوی دیگر در باکو، چند تن از ایشان را نام میبرد (سید حسن تقیزاده، میرزا محمد نجات، وحیدالملک، دهخدا، حسین پرویز) که «آزادیخواهان و تجار کمک کرده اعانه دادند»، و آنها «بهعلت ناسازگاری محیط از راه تفلیس به پاریس رفتند». پس از ورود دهخدا و آزادیخواهان تبعیدی به پاریس، گروهی از آنها به دعوت ادوارد براون به لندن رفتند. میرزا آقا فرشی، سید حسن تقیزاده، معاضدالسلطنه و محمدعلی تربیت از آن جمله بودند. اما معاضدالسلطنه اندکی بعد به پاریس بازگشت و با دهخدا در انتشار دوباره صوراسرافیل همکاری کرد. دهخدا دعوت براون را برای رفتن به لندن و نشر صوراسرافیل در آن شهر نپذیرفت. براون استدلال میکرد که در انگلستان امکانات بیشتری مهیاست و روزنامههایی مانند منچستر گاردین و دیلی نیوز هواخواه مشروطهاند و چیزهایی مینویسند، اما دهخدا بنابر مصالحی ترجیح داد که چنین نکند. دهخدا در پاریس با علامه محمد قزوینی معاشر بود. چون امکان نشر روزنامه در پاریس نبود، گروه صوراسرافیل، یعنی دهخدا، میرزا قاسم خان تبریزی، میرزا محمد نجات و حسین پرویز، در آذر ۱۲۸۷ به شهرک ایوردُن (Yverdon) در سوییس نقل مکان کردند، اما محل چاپ روزنامه با اتخاذ تدابیری همچنان در پاریس بود. دوره دوم صوراسرافیل در ایوردن در دی و اسفند ۱۲۸۷ تنها سه شماره منتشر شد. مطالب و مقالات روزنامه به قلم دهخدا و بسیار تندتر و صریحتر از پیش بود. در شماره سوم دهخدا مسمط معروف خود «یاد آر ز شمع مرده یاد آر» که آن را در یادبود میرزا جهانگیرخان شیرازی سروده بود به چاپ رساند. دهخدا در تبعید برخلاف همگنانش در وضعیت مالی بسیار دشواری میزیست. دوران تبعید دهخدا در اروپا بینهایت پرتنش و افسردهکننده بود و گفته شده که حتی به خودکشی یا گرفتن تابعیت بیگانه فکر کرده بوده است. در فروردین ۱۲۸۸ گروه ایوردن به استانبول رفتند و به انجمن سعادت ایرانیان پیوستند. این انجمن را گروهی از ایرانیان مشروطهخواه همچون یحیی دولتآبادی، محمدعلی تربیت و حسین دانش اصفهانی با استفاده از محیط آزادتری که با تحولات جدید در عثمانی فراهم شده بود تشکیل داده بودند. مهمترین فعالیت سیاسی دهخدا در استانبول نشر چهارده یا پانزده شماره از روزنامه سروش در فاصله تیر تا آبانماه ۱۲۸۸ بود. مؤسس و مدیر این روزنامه، سید محمد توفیق و سردبیر آن علیاکبر دهخدا و نویسندگان آن معاضدالسلطنه، میرزا یحیی دولتآبادی و میرزا حسین دانش اصفهانی بودند. در همان دوره اقامت دهخدا در اروپا دوره دوم روزنامه روحالقدس با گرایش رادیکال سوسیالیستی احتمالاً در پاریس، منتشر میشد که دبیر و نگارنده ¬ی آن میرزا علیاکبر خان دهخدا معرفی شده است. پس از فتح تهران و خلع محمدعلی شاه، در انتخابات دوره دوم مجلس شورای ملی علیاکبر دهخدا در حالی که هنوز در استانبول بود، هم از تهران و هم از کرمان (به نشانه¬ی حقشناسی مردم این ایالت از بابت مقالات صوراسرافیل) به نمایندگی مجلس انتخاب شد. دهخدا نمایندگی مردم کرمان را پذیرفت. دهخدا در بازگشت به ایران و در ادامه فعالیت سیاسی خود به حزب اعتدالیون پیوست و این برخلاف انتظار یاران سابق او بود که غالباً در حزب رقیب یعنی حزب دموکرات جمع شده بودند. با آغاز جنگ جهانی اول و ورود نیروهای روسی به شمال ایران و نزدیک شدن آنها به پایتخت و سقوط دولت، دهخدا همراه با اعضای کمیته¬ی مهاجرت ابتدا به قم و سپس به کرمانشاه رفت. پس از انحلال حکومت در مهاجرت، دهخدا به مدت دو سال و نیم به دعوت رؤسای ایل بختیاری در مناطق چهارمحال بختیاری به سر برد و بخش عمدهای از این دوره را مهمان لطفعلی خان امیر مفخم در قلعه دزک در نزدیکی فرخشهر کنونی بود. در همانجا بود که اندیشه تدوین لغتنامه یا فرهنگنامهای جامع برای زبان فارسی در ذهن او شکل گرفت و با استفاده از کتابخانه امیرمفخم کار نگارش یادداشتهای لازم برای لغتنامه و امثال و حکم را جمعآوری کرد. لغتنامه دهخدا مقدمات انتشار لغت نامه دهخدا از اواخر دهه ۱۳۰۰ خورشیدی با مساعدت دولت فراهم شد و اولین قراردادها برای این منظور سال های ۱۳۱۳ و ۱۳۱۴ بین وزارت معارف و علیاکبر دهخدا منعقد شد. اولین مجلد لغت نامه در سال ۱۳۱۸ منتشر شد، اما به دلیل کندی کار چاپخانه بانک ملی، آغاز جنگ جهانی دوم و حجم وسیع کار، چاپ لغت نامه متوقف شد. پس از پایان جنگ، اندیشه چاپ و نشر تألیف دهخدا به یک ایده ملی تبدیل شد. سرانجام در سال ۱۳۲۵ با طرح پیشنهادی عده ای از نمایندگان مجلس شورای ملی (در رأس آنها محمد مصدق) و به دنبال آن تصویب ماده واحدهای در مجلس، وزارت فرهنگ مکلف به تأمین کارمندان و امکانات لازم برای تدوین لغت نامه شد. به این ترتیب، لغت نامه از یادداشت های گردآوری شده توسط دهخدا بسیار فراتر رفت، و سازمان لغت نامه از آغاز تا پایان نشر کتاب، از همکاری تعدادی از لغت شناسان برخوردار شد که نام های آنها در مقدمه ویرایش جدید (سال ۱۳۷۷) بهعنوان عضو هیئت مؤلفان لغت نامه آمده است. معاونت اداره لغتنامه با دکتر محمد معین بود تا در سال ۱۳۳۴ مجلس شورای ملی اداره لغتنامه را از منزل دهخدا به مجلس منتقل ساخت و دهخدا دکتر معین را به ریاست اداره معرفی کرد و طی دو وصیتنامه او را مسئول کلیه فیشها و ادامه کار چاپ لغت نامه قرار داد. پس از درگذشت دهخدا در اسفند ۱۳۳۴ محل لغت نامه تا سال ۱۳۳۷ همچنان در مجلس شورای ملی بود و از آن پس به دانشگاه تهران منتقل شد.
|
زندگی نامه جلال آل احمد
زندگی نامه جلال آل احمد فرمت فایل : ورد- word قابل ویرایش تعدادصفحات : 10 صفحه بخشی از متن : زندگی نامه جلال الدین سادات آل احمد، معروف به جلال آل احمد، فرزند سید احمد حسینی طالقانی در محله سید نصرالدین از محله های قدیمی شهر تهران به دنیا آمد، او در سال 1302 پس از هفت دختر متولد شد و نهمین فرزند پدر و دومین پسر خانواده بود. پدرش در کسوت روحانیت بود و از این رو جلال دوران کودکی را در محیطی مذهبی گذراند. تمام سعی پدر این بود که از جلال، برای مسجد و منبرش جانشینی بپرورد. جلال پس از اتمام دوره دبستان، تحصیل در دبیرستان را آغاز کرد، اما پدر که تحصیل فرزند را در مدارس دولتی نمی پسندید و پیش بینی می کرد که آن درس ها، فرزندش را از راه دین و حقیقت منحرف می کند، با او مخالفت کرد. خود جلال می گوید: « دبستان را که تمام کردم، دیگر نگذاشت درس بخوانم که: «برو بازار کار کن» تا بعد ازم جانشینی بسازد. و من رفتم بازار. اما دارالفنون هم کلاس های شبانه باز کرده بود که پنهان از پدر اسم نوشتم. » پس از ختم تحصیل دبیرستانی، پدر او را به نجف نزد برادر بزرگش سید محمد تقی فرستاد تا در آنجا به تحصیل در علوم دینی بپردازد، البته او خود به قصد تحصیل در بیروت به این سفر رفت، اما در نجف ماندگار شد. این سفر چند ماه بیشتر دوام نیاورد و جلال به ایران بازگشت. آل احمد در سال 1323 به حزب توده ایران پیوست و عملاً از تفکرات مذهبی دست شست. دوران پر حرارت بلوغ که شک و تردید لازمه آن دوره از زندگی بود، اوج گیری حرکت های چپ گرایانه حزب توده ایران و توجه جوانان پرشور آن زمان به شعارهای تند وانقلابی آن حزب و درگیری جنگ جهانی دوم عواملی بودند که باعث تغییر مسیر فکری آن احد شدند.همه این عوامل دست به دست هم داد تا جوانکی با انگشتری عقیق با دست و سر تراشیده، تبدیل شد به جوانی مرتب و منظم با یک کراوات و یکدست لباس نیمدار آمریکایی شود. در سال 1324 با چاپ داستان «زیارت» در مجله سخن به دنیای نویسندگی قدم گذاشت و در همان سال، این داستان در کنار چند داستان کوتاه دیگر در مجموعه "دید و بازدید" به چاپ رسید. در سال 1326 به استخدام آموزش و پرورش درآمد. در همان سال، به رهبری خلیل ملکی و 10 تن دیگر از حزب توده جدا شد. آنها از رهبری حزب و مشی آن انتقاد می کردند و نمی توانستند بپذیرند که یک حزب ایرانی، آلت دست کشور بیگانه باشد. در این سال با همراهی گروهی از همفکرانش طرح استعفای دسته جمعی خود را نوشتند. در سال 1326 کتاب «از رنجی که می بریم» چاپ شد که مجموعه 10 قصه کوتاه بود و در سال بعد «سه تار» به چاپ رسید. پس از این سالها آل احمد به ترجمه روی آورد. در این دوره، به ترجمه آثار «ژید» و«کامو»، «سارتر» و «داستایوسکی» پرداخت و در همین دوره با دکتر سیمین دانشور ازدواج کرد. از این رو ناآشنایان با سبک آل احمد گاهی ناگریز می شوند عباراتی را بیش از چند بار بخوانند. آثار آثار جلال آل احمد را به طور کلی می توان در پنج مقوله یا موضوع طبقه بندی کرد: الف- قصه و داستان. ب- مشاهدات و سفرنامه. ج- مقالات. د- ترجمه. هـ- خاطرات و نامه ها. الف- قصه و داستان 1-دید و بازدید 1324: نخست شامل ده داستان کوتاه بود، در چاپ هفتم دوازده داستان کوتاه را در بردارد. جلال جوان در این مجموعه با دیدی سطحی و نثری طنز آلود اما خام که آن هم سطحی است، زبان به انتقاد از مسایل اجتماعی و باورهای قومی می گشاید. 2- از رنجی که می بریم 1326: مجموعه هفت داستان کوتاه است که در این دو سال زبان و نثر داستانهای جلال به انسجام و پختگی می گراید. در این مجموعه تشبیهات تازه، زبان آل احمد را تصویری کرده است.
|
زندگی نامه سنايي غزنوي
سنايي غزنوي فرمت فایل : ورد- word قابل ویرایش تعدادصفحات : 6 صفحه بخشی از متن : زندگی نامه ابوالمجد مجدودبن آدم سنايي غزنوي، شاعر و حكيم و عارف بزرگ قرن پنجم و اوايل قرن ششم در سال 467 در غزنه به دنيا آمد. دوران كودكي و جواني او در غزنين گذشت و در همين شهر به تحصيل علوم و معارف زمانه پرداخت و در تمامي ميدانهاي معرفت عصر، از ادبيات عرب گرفته تا فقه و حديث و تفسير و طب و نجوم و حكمت و كلام به درجة والايي رسيد و اين مقام علمي او را از خلال يكيك آثار او ميتوان به روشني دريافت. خاندان سنايي از خاندانهاي اصيل غزنه بودند و پدرش آدم، مرد با بهره از معرفت بود و به احتمال قوي، در تعليم و تربيت فرزندان رجال عصر، صاحب مقام و اعتبار. سنايي در جواني، هنگامي كه هنوز پدرش زنده بود، يك چند به بلخ سفر كرد و اين مسافرت گويا براي پيدا كردن شغلي و ممر معيشتي بود. بعد از اين سفر، سنايي سفري ديگر به نواحي دورتر خراسان از جمله سرخس و نيشابور و هرات كرد و بيشترين اقامت او در سرخس بود. در اين شهر با محمدبن منصور سرخسي از صوفيان و علماي عصر كه خانقاه مشهوري در سرخس داشت، آشنا شد و يك چند مقيم آن خانقاه بود، معلوم نيست كه توجه سنايي به مشرب عرفان و صبغة عرفاني گرفتن شعر وي تا چه حد متأثر از محيط سرخس و اقامت در اين خانقاه بوده است. ظاهراً سالها قبل از سفر به سرخس وي در شعر عرفاني سرودن پايگاه ممتازي به دست آورده بوده است. سنايي پس از مدتي اقامت در سرخس و پس از گردش در هرات و نيشابور، در سالهاي پاياني عمر، دوباره به غزنين بازگرديد و به جمعآوري آن دسته از شعرهاي عرفاني و اخلاقي خويش كه در قالب مثنوي سروده شده بود، پرداخت و قصد داشت كه منظومهاي مركب از فصول متنوع در باب اخلاق و عرفان به نام « فخرينامه» يا « حديقهالحقيقه» فراهم سازد و آن را تقديم محضر بهرامشاه غزنوي ( 551 ـ 548) پادشاه عصر خويش كند كه اين پادشاه سلطاني فرهنگدوست و ادب شناس بود و در حق سنايي عقيدتي تمام داشت و بارها كوشيده بود او را به دربار خويش بكشاند و سنايي در بازگشت از سفرهاي خويش، ظاهراً، از پذيرفتن دعوتهاي پادشاه دوستانه سرباز زده بود و حتي پيشنهاد سلطان مبني بر ازدواج با خواهر وي نپذيرفته بود. هنوز كار جمعآوري و تنظيم ابواب و فصول « حديقه» به پايان نرسيده بود كه در شب يكشنبه يازدهم شعبان سال 529 هجري قمري در خانة عايشة نيكو در محلة نوآباد غزنين زندگي را بدرود گفت. خاكجاي سنايي در غزنه، از همان روزگار درگذشت او تا عصر ما، همواره زيارتگاه اهل ذوق عرفان بوده است. آثار سنايي سنايي علاوه بر ديوان قصايد و غزليات و رباعيات و مقطعات، كه شامل حدود چهارهزار بيت است، چند اثر منظوم ديگر دارد كه عبارتند از: 1- حديقهالحقيقه، يا الاهي نامه يا فخري نامه: از مهمترين مثنويهاي سنايي است كه در ايجاد منظومههايي از قبيل « تحفه العراقين» خاقاني و «مخزنالاسرار» نظامي اثر مستقيم داشته است. تعداد ابيات حديقه در نسخههاي مختلف متفاوت است از حدود پنجهزار بيت تا حدود دوازده هزار بيت. 2- سيرالعباد الي المعاد: منظومهاي است رمزي و عرفاني كه در آن نوعي سفر به عالم روحانيات بيان شده و متجاوز از هفتصد بيت است. 3-كارنامة بلخ يا مطايبه نامه: منظومة كوتاهي است در حدود پانصد بيت كه سنايي به هنگام اقامت در بلخ سروده و در آن به گوشههايي از زندگي خويش و پدرش و بعضي از معاصرانش پرداخته است. 4- تحريمهالقلم: مثنوي كوتاهي است در حدود صد بيت كه خطاب به قلم سروده و سپس وارد بعضي از مسائل عرفاني ميشود. 5- مكاتيب سنايي: مجموعهاي است از آثار منثور سنايي. اما مثنويهاي، طريقالتحقيق، عقلنامه، عشقنامه و سناييآباد و ... كه منسوب به سنايي پنداشته ميشد، امروزه مشخص شده است كه نميتواند از آثار سنايي باشد.
|
زندگی نامه سهراب سپهری
زندگی نامه سهراب سپهری فرمت فایل : ورد- word قابل ویرایش تعدادصفحات : 9 صفحه بخشی از متن : سهراب سپهری در 15 مهر ماه 1307 در شهر کاشان به دنیا آمد. پدرش اسدالله سپهری کارمند اداره پست و تلگراف بود و هنگامی که سهراب نوجوان بود پدرش از دو پا فلج شد. با این حال به هنر و ادب علاقه ای وافر داشت. نقاشی می کرد، تار می ساخت و خط خوبی هم داشت. سپهری در سال های نوجوانی پدرش را از دست داد و در یکی از شعرهای دوره جوانی از پدرش یاد کرده است (خیال پدر) یکسال بعد از مرگ او سروده است: در عالم خیال به چشم آمدم پدر کز رنج چون کمان قد سروش خمیده بود دستی کشیده بر سر رویم به لطف و مهر یک سال می گذشت، پسر را ندیده بود مادر سپهری فروغ ایران سپهری بود. او بعد از فوت شوهرش، سرپرستی سهراب را به عهده گرفت و سپهری او را بسیار دوست می داشت. دوره کودکی سپهری در کاشان گذشت. سهراب دوره شش ساله ابتدایی را در دبستان خیام این شهر گذرانید. سپهری دانش آموزی منظم و درس خوان بود و درس ادبیات را دوست داشت و به خوش نویسی علاقه مند بود. سپهری در سال های کودکی شعر هم می گفت، یک روز که به علت بیماری در خانه مانده و به مدرسه نرفته بود با ذهن کودکانه اش نوشت: ز جمعه تا سه شنبه خفته نالان نکردم هیچ یادی از دبستان ز درد دل شب و روزم گرفتار ندارم من دمی از درد آرام در مهرماه 1319 سپهری به دوره دبیرستان قدم گذارد و در خرداد ماه 1326 آن را به پایان رساند. سهراب از سال چهارم دبیرستان به دانش سرا رفت و در آذر ماه 1325 یعنی اندکی بیش از یک سال بعد از به پایان رساندن دوره دو ساله دانش سرای مقدماتی به استخدام اداره فرهنگ کاشان (اداره آموزش و پرورش) در آمد و تا شهریور 1327 در این اداره ماند. در این هنگام در امتحانات ادبیات شرکت کرد و دیپلم کامل دوره دبیرستان را نیز گرفت. سال بعد او به دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران رفت. وقتی که در این دانشکده بود، نخستین دفتر شعرهایش را چاپ کرد و مشفق کاشانی با دیدن شعرهای سپهری پیش بینی کرد که او در آینده آثار ارزشمندی به ادبیات ایران هدیه خواهد داد. اولین کتاب سپهری با نام "مرگ رنگ" در تهران منتشر شد که به سبک نیما یوشیج بود. سپهری دومین مجموعه شعر خود را با نام "زندگی خواب ها" در سال 1332 سرود و در همین سال بود که دوره لیسانس نقاشی را در دانشکده هنرهای زیبا با رتبه اول و دریافت نشان اول علمی به پایان رساند. از سال 1332 به بعد، زندگی سپهری در گشت و گذار و مطالعه نقاشی و حکاکی در پاریس، رم و هند و شرکت در نمایشگاه ها و آموختن و تدریس نقاشی گذشت، تا جایی که بعضی او را "شاعری نقاش" خوانده اند و بعضی دیگر "نقاشی شاعر". سهراب در سال 1337 دو کتاب "آوار آفتاب" و "شرق انده" را آماده چاپ کرد ولی موفق به چاپ آنها نشد و سرانجام در سال 1340 این دو کتاب به انضمام "زندگی خواب ها" زیر عنوان "آوار کتاب" منتشر شد. در این کتاب می توان به جلوه های زبان خاص سپهری برخورد کرد و همچنین شور و شوق آمیختگی با طبیعت را که در شعرهای بعدی کاملاً واضح می شود بیشتر دید. مجموعه آثار سهراب سپهری:
هشت کتاب، مرگ رنگ، زندگی خواب ها، آوار آفتاب، شرق اندوه، صدای پای آب، مسافر، حجم سبز، ما هیچ ما نگاه
اتاق آبی
|
زندگی نامه و آثار حکیم عمر خیام
زندگی نامه و آثار حکیم عمر خیام فرمت فایل : ورد- word قابل ویرایش تعدادصفحات : 8 صفحه فهرست مطالب: زندگی نامه ویژگیهای شعر خیام درگذشت ویژگی سخن معرفی آثار گزیده ای از اشعار منابع بخشی از متن : زندگی نامه امام غیاث الدین ابوالفتح عمر بن ابراهیم خیام نیشابوری یکی از حکما و ریاضی دانان و شاعران بزرگ ایران در اواخر قرن پنجم و اوایل قرن ششم است. سال ولادت او دقیقاً مشخص نیست. او در شهر نیشابور به دنیا آمد. به این علت به او خیام می گفتند که پدرش به شغل خیمه دوزی مشغول بوده است. او از بزرگترین دانشمندان عصر خود به حساب می آمد و دارای هوشی فوق العاده بوده و حافظه ای نیرومند و قوی داشت. در دوران جوانی خود به فراگیری علم و دانش پرداخته به طوری که در فلسفه، نجوم و ریاضی به مقامات بلندی رسید و در علم طب نیز مهارت داشته به طوری که گفته شده او سلطان سنجر را که در زمان کودکی به مرض آبله گرفتار شده بود معالجه کرد. او به دو زبان فارسی و عربی نیز شعر می سرود و در علوم مختلف کتابهای با ارزشی نوشته است. خیام در زمان خود دارای مقام و شهرت بوده است و معاصران او همه وی را به لقب های بزرگی مانند امام، فیلسوف و حجة الحق ستوده اند. او در زمان دولت سلجوقیان زندگی می کرد که قلمرو حکومت آنان از خراسان گرفته تا کرمان، ری، آذربایجان و کشورهای روم، عراق و یمن و فارس را شامل میشد. خیام معاصر با حکومت آلپ ارسلان و ملکشاه سلجوقی بود. در زمان حیات خیام حوادث مهمی به وقوع پیوست از جمله جنگهای صلیبی، سقوط دولت آل بویه، قیام دولت آل سلجوقی و... . خیام بیشتر عمر خود را در شهر نیشابور گذراند و در طی دوران حیات خود فقط دو بار از نیشابور خارج شد سفر اول برای انجام دادن مراسم حج و سفر دوم به شهر ری و بخارا بوده است. خیام در علم نجوم مهارتی تمام داشت به طوری که گروهی از منجمین که با او معاصر بودند در بنای ساختن رصد خانه سلطان ملکشاه سلجوقی همکاری کردند و همچنین به درخواست سلطان ملکشاه سلجوقی تصمیم به اصلاح تقویم گرفت که به تقویم جلالی معروف است. خیام در دوران زندگی خود از جهت علمی و فلسفی به معروفیت رسید و مورد احترام علما و فیلسوفان زمان خود بود. شهرت او گرچه بیشتر به شاعری است اما در واقع خیام فیلسوف و ریاضی دانی بود که به آثار ابوعلی سیناپرداخت و یکی از خطبه های معروف او را در باب یکتایی خداوند به فارسی ترجمه کرد. اولین اشاره ای که به شعر خیام شده، صدسال پس از مرگ اوست. نوشته اند:که خیام را به تدریس و نوشتن کتاب رغبت چندانی نبود. شاید به دلیل آنکه شاگردان هوشمند برگزیده ای پیرامون خود نمی یافت و چه بسا از آن جهت که اوضاع روزگار خود را، که مقارن حکومت سلجوقیان و مخالفت شدید با فلسفه و زمان رونق بازار بحث ها و جدل های فقیهان و ظاهربینان بود، شایسته ابراز اندیشه های آزاد و بلند نمی دید. با این همه، از او نوشته های بسیار برجای مانده که در قرون وسطی به لاتین ترجمه شد و مورد توجه اروپائیان قرار گرفت. رساله وی در جبر و مقابله و رساله ای دیگر، که در آن به طرح و پاسخگویی به مشکلات هندسه اقلیدس پرداخته، از جمله مشهورترین آثار ریاضی اوست. خیام منجم بود و تقویم امروز ایرانی، حاصل محاسباتی است که او و عده ای از دانشمندانی دیگر، در زمان جلال الدین ملک شاه سلجوقی انجام دادند و به نام وی تقویم جلالی خوانده می شود. خیام در باب چگونگی محاسبات نجومی خود رساله ای نیز نوشته است. وی علاوه بر ریاضی و نجوم، متبحر در فلسفه، تاریخ جهان،زبانشناسی و فقه نیز بود. علوم و فلسفه یونان را تدریس می کرد و دانشجویان را به ورزش جسمانی و پرورش نفس تشویق می کرد. از همین رو، بسیاری از صوفیان و عارفان زمان، او را به خود نزدیک می یافته اند.
|
تحقیق زندگی نامه پروین اعتصامی 25 صفحه با فرمت ورد
فهرست مطالب عنوان صفحه مقدمه 1 شرح حال پروین اعتصامی 3 موضوعات اصلی اشعار پروین اعتصامی 7 اخلاقیات فردی 7 انساندوستی وهمدردی با دیگران 10 تشویق واقع بینی وتلاش 12 زندگی ومرگ 13 نقش زن در مناسبات فردی واجتماعی 14 مخالفت باتظاهرومتظاهران 17 تفکرات ضدتقدیری 19 پایان سخن 21 مرگ پدر پروین 22 مرگ پروین 23 منابع و مآخذ 24
مقدمه رخشنده اعتصامی مشهور به پروین اِعتِصامی (۱۲۸۵–۱۳۲۰) از زنان شاعر ایرانی متولد تبریز است. عمر پروین بسیار کوتاه بود .درمورد مرگش با انکه گفته شده بر اثر بیماری ، زندگی را بدرود گفته است اما بسیاری بر آنند ویا می خواهند بر آن باشند که او توسط مزدوران رضا شاهی به قتل رسیده است واگر واقعیت امر ، حتی چنین باشد نشان دهنده ی آنست که مردم نمی توانند مرگ یک هنرمند شایسته ومردم دوست را در یک جامعه زیر سلطه ی وحشت ورعب ، بطور طبیعی باورکنند انهم درست در 35 سالگی. در چنین شرایطی ،همیشه عناصری از بدگمانی ، روبه رشد می گذارد وشرایط را برای گسترش شایعه ها آماده می سازد. شعر پروین تلخ و ومتین وزمینی است .تلخی پدیدیه های زندگی اجتماعی انسان دردها وناکامی ها در آن بازتابی روشن دارد .در شعر او خبر از توفان های بزرگ روحی او ، ویا احساسات برانگیخته وگرم وخصوصی یک زن نیست. زنی که سعی کرده تا آنجا که ممکن است خویشتن خویش را در پشت واژه ها وآفذیده های کلامی خود پنهان سازد. شعر او مجموعه ای است از توصیف ها، تشویق ها، اندرزها، ونشان دادن به سمت سوی ذهنی خود به نفع مردم محروم. شعر او در بیشترین عرصه ها ،چنان کلی است که می تواند چند وچندین سده میان یک مرجع دگرگون شده در زمان توصیف شده در شعر او فاصله باشد ودر عین حال ، شمول خویش را همچنان حفظ کند. عناصر مطرح شده در شعر پروین ، در قید زمان های کوتاه ویا مرزهای محدود جغرافیایی نیستند .اگرچه رنگ ملی واین سرزمینی خویش را کاملاً حفظ کرده اند .اگر چه تصاویر دردباری از زندگی انسانهای محروم بدست میدهد ، اما واژه ها آتشگون وخشماگین نیستند .حتی انگاه که خشم انسانی شاعر، علیه نظام غیر عادلانه ای حاکم بر انگیخته می شوداز نظر مضمون خشمی است خردمندانه. تولد او -1285 هجری خورشیدی-همزمان است با انقلاب مشروطیت ودوران نوجوانیش مصادف می شود با تغیی رژیم از قاجار به پهلوی ونیز حوادث دیگری که بر آمد مستقیم تغییر حاکمیت سیاسی در ایران بود. شرایط زندگی اجتماعی از یک سو ومیراث تاریخی زن بودن در جامعه ی ایران از سوی دیگر شعر اورا به امیزه ای از اندیشه های دیر سال وهمچنین وتفکرات جدید ، تبدیل کرده است .یک بعد از از اشعار پروین ما را به سده های دیدرین می برد. سده هایی که پلیس را محتسب می گفتند وقاضی ها ، مظهر قدرت های چون وچرا ناپذیر بودند .گفتگوهایی از قبیل گفتگوی سیر وپیاز، سوزن ورفوگر، الماس وزرگر ، سگ وگربه ، عاقل ودیوانه ، گرگ وسگ وغیره. در شمار همان گفتگوهای فرازمانی است که می تواند تعمیم یابد.
شرح حال پروین اعتصامی پروین اعتصامی در 25 اسفند ماه 1285 شمسی در تبریزاز مادری آذربایجانی وپدری در اصل آشتیانی به دنیا آمد.وبه سال 1291 پدرش اعتصام الملک از تبریز به تهران آمد. پدر پروین یکی از نویسندگان ودانشمندان بزرگ عصر خویش بود ومادر پروین از خاندان فتوحی تبریزی است خانمی صبور ،مدبر ،خانه دار وعفیف بود. پروین تحصیلات ابتدایی را در یکی از مدارس تهران به پایان رسانید ودستئر زبان فارسی وقواعد اذب عرب را نزد پدرآموخت. ازسن شش سالگی در محافل ادبی پدرش که با حضور داشمندانی چون سید نصراله تقوی وملک الشعرا بهار ومحمد هاشم میرزا افسر وبسیاری از ادبای دیگر تشکیل می یلفت شرکت می کرد. استعداد شگرف شاعرانه اش از همان دوران کودکی خودنمایی می کرد به طوری که در سن هشت سالگی شعری به سبک انوری سرود.تحصیلات متوسطه اش را در مدرسه دخترانه آمریکایی تهران به پایان رسانید.زبان وادبیات انگلیسی را دقیق وعمیق یادگرفته ودوسال در مدرسه ای که درس می خواند ادبیات فارسی وانگلیسی را تدریس می کرد. پروین در تیرماه سال 1313 باپسر عموی پدر خود که از افسران شهربانی کرمانشاه بود ازدواج کرد وپس از دوماه طلاق گرفت وبه خانه پدر بازگشت واز ماجرای این جدایی باکسی حرفی نزدبه طوریکه برادر پروین ابوالفتح اعتصامی می نویسد:چون اخلاق نظامی گری با روح لطیف وآزادپروین مغایرت داشت وپروین از خانه ای که هرگز مشروب وتریاک به آن راه نیافته بود ،پس از ازدواج به خانه ای وارد شد که یکدم مشروب ودود ودم تاریک خالی نبوداورا مجبور به جدایی کرد. پروین همچنان کار ادبی خودرا دنبال کرد ودیوان شعرش را که پدر تا آن تاریخ اجازه طبع ونشر نداده بود(چون معتقدبود اگر قبل از ازدواج دیوان شعر دخترش چاپ شود مردم کوته نظر آنرا تبلیغات برای شوهر یابی خواهند گذاشت)در سال1314 به چاپ رسانید .پروین در همه جا دل وجان با دردمندان دارد غصه های آماس کرده مردمش را از زبان نخ وسوزن توانا وناتوان ،عدس وماش، سیر وپیاز، امید ونومیدی ، وهزاران مسئله دیگر به طرزی فابل لمس نقاشی می کرد. استعداد هنری پروین بی اندازه حاصلخیز است. تصوراتش ببالهای بلند پروازی دارد. با روانی وسهولتی سحرانگیز درز بان شعری حرف می زند. پروین شاعری هنرمند است، شاعری است که تنها به انجام قواعد مقرر ودستور عروض وحفظ موازین در شعر قناعت نکرده است! وظیفه یک شاعر را بعنوان معمار روح وفکر انجام داده است. از گویندگانی است که مصالح کارش را از کارگاه اندیشه وسیع ودوربین خود واز پدیده های موجود در جامعه خویش بدست آورده است .هیچگاه شناسایی بر محیط واجتماع را گم نکرده است از مواد و عناصری که مردم زمان خود ستانده بنایی عظیم ساخته وبه آنها بازگردانده است. پروین به تمام رموز وفنون ویزه کاریهای فاجر شاعری واقف است .در گنج هنر وپندار پروین سیم وزر، حریر وکرباس ، چشم ومژگان ، دام ودانه ،مهر وآشتی نقش های روشن وبرجسته ای دارند وهمه این عناصر وابزار با هم یار وغارند وهمه به ربان هم را می فهند وهمه در جای خود جای گرفته اند بطوری که هیچکاه رفعتی به الماس وذلتی به کرباس داده نشده است. دیوان پروین با احساسات ، آمال وامیدهای بشری پی ریزی شده است وصداها وتعبیرات وکنایه های مختلف در این دیوان پراکنده است. .قصائدش حکیمانه است، معهذا هیچ جا در تعبیرات وتأویلات خشک متوسل نشده است .پروین یکی از شعرای دقیق زبان فارسی است که در انواع شش گانه شعر وتمتم تناسب های شعری ومعنوی را رعایت کرده است نظم موسیقی در اشعار پروین هیچگاه بر هم نخورده است.پروین موسیقی را از شعر جدا نمی کند شعر بدون موسیقی نظم است وپروین همه جا شاعر است ودیوانش یکی از الماسهای نایاب گوهر شب چراغ افسانه ای شعر زبان فارسی است ، دیوانی است که از عشق ومحبت ساخته وپرداخته شده استف عشقی که عشق ها جداست واسطرلاب اسرار خداست ،عشق رسیدن به حق، وعشق به مردم ، عشق به خدا وعشق یکی شدن با خداست.
|
مقاله درمورد زندگی نامه هانس هولاین
فرمت فایل: ورد- Word قابل ویرایش
تعداد صفحه : 19 قسمتی از محتوی متن پروژه میباشد که به صورت نمونه ، بعد از پرداخت آنلاین می توانید فایل را دانلود نمایید . « پرداخت آنلاین و دانلود در قسمت پایین »
|
مقاله درمورد زندگی نامه مولانا
فرمت فایل: ورد- Word قابل ویرایش
تعداد صفحه : 55 قسمتی از محتوی متن پروژه میباشد که به صورت نمونه ، بعد از پرداخت آنلاین می توانید فایل را دانلود نمایید . « پرداخت آنلاین و دانلود در قسمت پایین »
|
مقاله درمورد زندگی نامه قاریان قران مصری
فرمت فایل: ورد- Word قابل ویرایش
تعداد صفحه : 40 قسمتی از محتوی متن پروژه میباشد که به صورت نمونه ، بعد از پرداخت آنلاین می توانید فایل را دانلود نمایید . « پرداخت آنلاین و دانلود در قسمت پایین »
|
مقاله درمورد زندگی نامه شیخ احمد جامی
فرمت فایل: ورد- Word قابل ویرایش
تعداد صفحه : 12 قسمتی از محتوی متن پروژه میباشد که به صورت نمونه ، بعد از پرداخت آنلاین می توانید فایل را دانلود نمایید . « پرداخت آنلاین و دانلود در قسمت پایین »
|
مقاله درمورد زندگی نامه سیمین دانشور
فرمت فایل: ورد- Word قابل ویرایش
تعداد صفحه : 11 قسمتی از محتوی متن پروژه میباشد که به صورت نمونه ، بعد از پرداخت آنلاین می توانید فایل را دانلود نمایید . « پرداخت آنلاین و دانلود در قسمت پایین »
|
مقاله درمورد زندگی نامه پیامبر اکرم
فرمت فایل: ورد- Word قابل ویرایش
تعداد صفحه : 37 قسمتی از محتوی متن پروژه میباشد که به صورت نمونه ، بعد از پرداخت آنلاین می توانید فایل را دانلود نمایید . « پرداخت آنلاین و دانلود در قسمت پایین »
|
زندگی نامه نیما 13 ص
فرمت فایل: ورد - Word ( قابل ویرایش )
تعداد صفحه : 15 قسمتی از محتوی متن پروژه میباشد که به صورت نمونه ، بعد از پرداخت آنلاین می توانید فایل را دانلود نمایید . « پرداخت آنلاین و دانلود در قسمت پایین »
|
زندگی نامه ناصر خسرو 12 ص
فرمت فایل: ورد - Word ( قابل ویرایش )
تعداد صفحه : 14 قسمتی از محتوی متن پروژه میباشد که به صورت نمونه ، بعد از پرداخت آنلاین می توانید فایل را دانلود نمایید . « پرداخت آنلاین و دانلود در قسمت پایین »
|
زندگی نامه مولانا
فرمت فایل: ورد - Word ( قابل ویرایش )
تعداد صفحه : 19 قسمتی از محتوی متن پروژه میباشد که به صورت نمونه ، بعد از پرداخت آنلاین می توانید فایل را دانلود نمایید . « پرداخت آنلاین و دانلود در قسمت پایین »
|